Rachunek zysków i strat. Jaki wariant wybrać?

Katarzyna Trzpioła
Katarzyna Trzpioła
09.10.2023AKTUALNE

Rachunek zysków i strat. Jaki wariant wybrać?

Ustawa o rachunkowości przewiduje dwa warianty rachunku zysków i strat: porównawczy i kalkulacyjny. Wybór zależy od przyjętych zasad ewidencji kosztów działalności operacyjnej.

Jeżeli w przedsiębiorstwie do ewidencji kosztów działalności operacyjnej stosowane są jedynie konta zespołu 4 (układ rodzajowy kosztów), rachunek zysków i strat sporządzany jest w wariancie porównawczym. Firmy posługujące się układem rodzajowym kosztów (zespół 4) i równolegle układem funkcjonalnym (zespół 5) mają prawo wyboru wariantu rachunku zysków i strat. Jednostki prowadzące ewidencję kosztów wyłącznie na kontach zespołu 5 sporządzają kalkulacyjny rachunek zysków i strat. Warto podkreślić, że ze względu na zasadę memoriału oraz współmierności przychodów i kosztów nieco odmienna jest interpretacja przychodów oraz kosztów w ramach podstawowej działalności operacyjnej.

W wersji kalkulacyjnej rachunku zysków i strat prezentowane są wyłącznie te przychody, które zostały osiągnięte w okresie objętym sprawozdaniem finansowym:

  • przychody ze sprzedaży produktów (w tym usług),

  • przychody ze sprzedaży towarów i materiałów.

Tym przychodom przeciwstawione są koszty bezpośrednio związane z osiągnięciem przychodów:

  • koszt wytworzenia sprzedanych produktów (w tym usług),

  • wartość sprzedanych towarów i materiałów według cen ich nabycia (ewentualnie zakupu).

W ramach kosztów podstawowej działalności operacyjnej prezentowane są także koszty pośrednie w stosunku do sprzedanego wyrobu lub towaru, ale nierozerwalnie związane z okresem, w którym przychody podstawowe operacyjne zostały osiągnięte: • koszty sprzedaży,

• koszty zarządu.

Można zatem stwierdzić, że istnieje bardzo ścisły związek między przychodami a kosztami prezentowanymi w wariancie kalkulacyjnym rachunku zysków i strat, a zasada współmierności przychodów i kosztów nie jest w tym wypadku zniekształcona.

Rachunek zysków i strat porównawczy zgodnie z załącznikiem 1

Rachunek zysków i strat zgodnie z załącznikiem nr 4 uor dla jednostek mikro

A. Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi, w tym:

– od jednostek powiązanych

  1. Przychody netto ze sprzedaży produktów

  2. Zmiana stanu produktów (zwiększenie – wartość dodatnia, zmniejszenie – wartość ujemna)

  3. Koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki

  4. Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów

B. Koszty działalności operacyjnej

  1. Amortyzacja

  2. Zużycie materiałów i energii

  3. Usługi obce

  4. Podatki i opłaty, w tym:

– podatek akcyzowy

  1. Wynagrodzenia

  2. Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, w tym: – emerytalne

  3. Pozostałe koszty rodzajowe

  4. Wartość sprzedanych towarów i materiałów

  1. Zysk (strata) ze sprzedaży (A – B)

  2. Pozostałe przychody operacyjne

I. Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych

  1. Przychody podstawowej działalności operacyjnej i zrównane z nimi, w tym: I. Zmiana stanu produktów (zwiększenie – wartość dodatnia, zmniejszenie – wartość ujemna)

  2. Koszty podstawowej działalności operacyjnej: I. Amortyzacja

  1. Zużycie materiałów i energii

  2. Wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia

  3. Pozostałe koszty

C. Pozostałe przychody i zyski, w tym:

I. Aktualizacja wartości aktywów

D. Pozostałe koszty i straty, w tym:

I. Aktualizacja wartości aktywów

  1. Podatek dochodowy

  2. Wynik finansowy netto ogółem (A – B + C – D – E),

Natomiast dla jednostek mikro niebędących przedsiębiorcami

  1. Wynik finansowy netto ogółem (A – B + C – D – E), w tym:

  1. Nadwyżka przychodów nad kosztami

(wartość dodatnia)

  1. Nadwyżka kosztów nad przychodami

(wartość ujemna)

Rachunek zysków i strat porównawczy zgodnie z załącznikiem 1

Rachunek zysków i strat zgodnie z załącznikiem nr 4 uor dla jednostek mikro

  1. Dotacje

  2. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych

  3. Inne przychody operacyjne

E. Pozostałe koszty operacyjne

  1. Strata z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych

  2. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych

  3. Inne koszty operacyjne

F. Zysk (strata) z działalności operacyjnej

(C + D – E)

G. Przychody finansowe

I. Dywidendy i udziały w zyskach, w tym:

  1. od jednostek powiązanych, w tym: – w których jednostka posiada zaangażowanie w kapitale

  2. od jednostek pozostałych, w tym:– w których jednostka posiada zaangażowanie w kapitale II. Odsetki, w tym:

– od jednostek powiązanych

III. Zysk z tytułu rozchodu aktywów finansowych, w tym:

– w jednostkach powiązanych

  1. Aktualizacja wartości aktywów finansowych

  2. Inne

  1. Koszty finansowe

  2. Odsetki, w tym:

– dla jednostek powiązanych

II. Strata z tytułu rozchodu aktywów finansowych, w tym:

– w jednostkach powiązanych

  1. Aktualizacja wartości aktywów finansowych

  2. Inne

  1. Zysk (strata) brutto (F + G – H)

  2. Podatek dochodowy

  3. Pozostałe obowiązkowe zmniejszenia zysku (zwiększenia straty) L. Zysk (strata) netto (I – J – K)

 

Rachunek zysków i strat według załącznika 5

(wariant porównawczy)

(wariant kalkulacyjny)

A. Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi

  1. Przychody netto ze sprzedaży

  2. Zmiana stanu produktów (zwiększenie – wartość dodatnia, zmniejszenie – wartość ujemna)

  3. Koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki

A. Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów

B. Koszty działalności operacyjnej

  1. Amortyzacja

  2. Zużycie materiałów i energii

  3. Usługi obce

  4. Wynagrodzenia

  5. Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, w tym:

– emerytalne

VI. Pozostałe koszty, w tym:

– wartość sprzedanych towarów i materiałów

B. Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów

C. Koszty sprzedaży

D. Koszty ogólnego zarządu

C. (E) Zysk (strata) ze sprzedaży (A – B) lub (A – B – C – D)

D. (F) Pozostałe przychody operacyjne, w tym:

– aktualizacja wartości aktywów niefinansowych

E. (G) Pozostałe koszty operacyjne, w tym:

– aktualizacja wartości aktywów niefinansowych

F. (H) Przychody finansowe, w tym:

I. Dywidendy i udziały w zyskach od jednostek, w których jednostka posiada zaangażowanie w kapitale, w tym:

– od jednostek powiązanych, w których jednostka posiada zaangażowanie w kapitale

II. Odsetki, w tym:

– od jednostek powiązanych

III. Zysk z tytułu rozchodu aktywów finansowych, w tym:

– w jednostkach powiązanych

IV. Aktualizacja wartości aktywów finansowych

Rachunek zysków i strat według załącznika 5

(wariant porównawczy)

(wariant kalkulacyjny)

G. (I) Koszty finansowe, w tym:

I. Odsetki, w tym:

– dla jednostek powiązanych

II. Strata z tytułu rozchodu aktywów finansowych, w tym:

– w jednostkach powiązanych

III. Aktualizacja wartości aktywów finansowych

H. (J) Zysk (strata) brutto (C + D – E + F – G) lub (E + F – G + H – I)

I. (K) Podatek dochodowy

J. (L) Zysk (strata) netto (H – I) lub (J – K)

Wariant kalkulacyjny – część dotycząca działalności podstawowej operacyjnej

Przychody

Jako przychody ze sprzedaży ujmuje się przychody ze sprzedaży produktów, w tym usług w kraju i za granicą (dostawy wewnątrzwspólnotowe, eksport), wytworzonych przez jednostkę produktów (wyrobów gotowych, półfabrykatów, usług). Przychody netto ze sprzedaży materiałów i towarów obejmują kwoty w cenach sprzedaży netto uzyskane ze sprzedaży składników majątkowych nabytych w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym. W jednostkach dokonujących sprzedaży własnych wyrobów w swoich placówkach handlowych, w tej pozycji należy też zaprezentować przychód z tej sprzedaży.

Przychody netto ze sprzedaży nie oznaczają jednak wyłącznie sprzedaży zrealizowanej i objętej wystawionymi w okresie sprawozdawczym fakturami. Do przychodów netto ze sprzedaży zalicza się także przychody z wykonania niezakończonej usługi (w tym budowlanej), objętej umową o okresie realizacji dłuższym niż sześć miesięcy, która na dzień bilansowy jest zrealizowana w istotnym stopniu. Kwotę tych przychodów ustala się proporcjonalnie do stopnia zaawansowania usługi, o ile zarówno stopień realizacji, jak

i przewidywane całkowite koszty wykonania usługi można ustalić w spo sób wiarygodny.

Koszty

Kosztami są uprawdopodobnione zmniejszenia w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzą do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru w sposób inny niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli (art. 3 ust. 1 pkt 31 uor).

Uwzględnimy tu:

• Koszt wytworzenia sprzedanych produktów to rzeczywiste koszty wytworzenia sprzedanych produktów (wyrobów gotowych, robót i usług), czyli koszty pozostające w bezpośrednim związku z danym produktem oraz uzasadnioną część kosztów pośrednio związanych z wytworzeniem tego produktu.

W ciężar kosztu sprzedanych produktów odnosi się także:

  1. zarachowane koszty wytworzenia niezakończonych usług, w tym budowlanych, poniesione od dnia zawarcia umowy do końca okresu po odliczeniu kosztów wytworzenia, które wpłynęły na wynik ubiegłych okresów sprawozdawczych,

  2. koszty wytworzenia niezakończonych na dzień bilansowy usług, w tym budowlanych, których pokrycie przez zamawiającego nie jest prawdopodobne, np. poprawki,

  3. rozliczenie nadwyżki rzeczywiście poniesionych kosztów wytworzenia długoterminowych usług nad kosztami zarachowanymi – gdy pomiar stopnia ich wykonania jest wiarygodny z chwilą zakończenia usługi.

Koszt sprzedanych produktów zmniejsza się o rozliczenia nadwyżki zarachowanych kosztów długotrwałych usług nad rzeczywistymi kosztami ich wytworzenia – gdy pomiar stopnia ich wykonania jest wiarygodny – z chwilą zakończenia usługi.

Wartość sprzedanych towarów i materiałów – w tej pozycji wykazuje się wiel kość kosztów wynikającą z zapisów na kontach Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia) i wartość sprzedanych materiałów. Odpowiada ona wartości tych zapasów, które zostały sprzedane. Wycena ich następuje według cen nabycia ewentualnie cen zakupu, jeśli jednostka stosuje ceny zakupu do ujmowania i wyceny materiałów i towarów (art. 34 ust. 1 pkt 1 uor).

Koszty sprzedaży to bardzo szeroka kategoria. Obejmuje ona przede wszystkim koszty handlowe w jednostkach prowadzących działalność handlową, detaliczną, gastronomiczną i skupu oraz koszty związane ze sprzedażą produktów gotowych. Może obejmować także inne koszty związane z procesem sprzedaży w podmiocie.

Koszty sprzedaży są kosztami pośrednimi o charakterze nieprodukcyjnym, związanymi z reklamą, sprzedażą i dystrybucją produktów i towarów (np. koszty pakowania, przewozu, załadunku i wyładunku, ubezpieczeń transportowych itp.). Zalicza się do nich koszty ponoszone od momentu przekazania produktów z wydziałów produkcyjnych do magazynów wyrobów gotowych albo – w przypadku towarów i materiałów – od rozpoczęcia wysyłki lub wydania do odbiorcy. Do kosztów sprzedaży zalicza się także koszty działań marketingowych, a więc promocji i dystrybucji, których celem jest poinformowanie potencjalnego nabywcy o cechach produktu, przekonanie do zakupu i uczynienie go łatwo dostępnym na rynku.

Koszty sprzedaży można grupować według następujących pozycji:

  1. koszty przechowywania wytworzonych produktów, zakupionych towarów lub materiałów w magazynach,

  2. materiały, obejmujące zużycie materiałów do pakowania przeznaczonych do wysyłki wyrobów oraz opakowań wielokrotnego użytku,

  3. przewozy, obejmujące opłaty za usługi łącznie z kosztami składowania, załadunków oraz wyładunków wykonywanych przez przewoźników i spedytorów,

  4. koszty reklamy, do których zalicza się opłaty za udział w targach i wystawach, za kampanie reklamowe, zużycie rzeczowych składników majątkowych (np. eksponaty reklamowe, produkty przeznaczone do degustacji),

  5. opłaty za korzystanie z licencji, naliczane w proporcji do liczby sprzedanych produktów wytworzonych na podstawie licencji,

  6. pozostałe koszty sprzedaży, np. płace z narzutami za prace załadunkowe, koszty wytworzenia produktów zniszczonych w czasie transportu, koszty przeglądów gwarancyjnych itp.,

  7. podatek akcyzowy, jeżeli jednostka płaci go od sprzedanych wyrobów.

Koszty sprzedaży obejmują m.in.:

  1. koszty związane z przygotowaniem produktów, towarów lub materiałów do sprzedaży, w tym koszty opakowań zbiorczych,

  2. koszty promocji i reklamy,

  3. koszty związane z samą sprzedażą, np. wynagrodzenia sprzedawców, najem salonu sprzedażowego,

  4. koszty napraw gwarancyjnych,

  5. koszty dostawy produktów, towarów i materiałów do odbiorcy, jeśli sprzedający ponosi koszty transportu (przewóz, załadunek, wyładunek, ubezpieczenie).

Pozostało jeszcze 67% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Masz dostęp do portalu?

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem portalu?


Zamów pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • Codziennej dawki informacji o zmianach w przepisach
  • Co tygodniowych szkoleń online
  • Bazy porad eksperckich
  • Cyklicznych czatów z ekspertem
  • Nielimitowanych, indywidualnych porad ekspertów
  • Materiałów "na życzenie"
  • Kalkulatorów i innych narzędzi

Autor
Katarzyna Trzpioła
Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej. Współpracuje z następującymi redakcjami: Portal FK, Rachunkowości i Podatki dla praktyków, Nowe Standardy Sprawozdawczości

Porady ekspertów

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

+30

Katarzyna Brzozowska

Prawnik, redaktor publikacji z zakresu prawa podatkowego, rachunkowości oraz analizy finansowej. Posiada 20-letnie doświadczenie w prowadzeniu publikacji i portali, których celem jest dostarczanie bieżących informacji o zmianach w prawie oraz interpretacja zawiłych przepisów z zakresu rachunkowości i podatków.

dr Katarzyna Trzpioła

Doktor Nauk Ekonomicznych w zakresie Nauk o Zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej.

Barbara Dąbrowska

Absolwentka studiów MBA, Dyrektor ds. Finansów i Compliance w firmie consultingowej, Manager Działu Księgowości w międzynarodowej firmie leasingowej, trener – wykładowca Centrum Szkoleniowe FRR Sp. z o.o.